VROUWELIJKE KUNSTENAARS IN PARIJS 1850-1915

In 1850 is Parijs dé stad van moderniteit en kunst. Er is het Louvre, het Musée de Luxembourg, er zijn de wereldexpo’s in 1955, 1967, 1878, 1889 en 1900 en er is de opkomst van de eerste avant-garde bewegingen (realisme, impressionisme en symbolisme). Het aantal kunstenaars uit alle windhoeken neemt er exponentieel toe. Eeuwenlang kregen vrouwen geen toegang tot het officieel kunstonderwijs, dat uitsluitend gericht was naar mannen. Vrouwen mochten alleen een rol vervullen in de huiselijke sfeer als echtgenote en moeder. In 1870 en 1880 openen in Parijs twee privé-academies voor vrouwen: “L’académie Filippo Colarossi” en “L’Académie Rodolphe Julian”. Deze trekken dozijnen eerst-klas Amerikaanse, Scandinavische, Duitse, Zwitserse en Russische vrouwelijke artiesten aan. Ze overwinnen obstakels en sociale regels om hun talenten aan te scherpen en carrière te maken in een tijd waarin vrouwen nog een chaperon nodig hebben om buitenshuis te komen. Talentvolle artiesten zijn Rosa Bonheur, Berthe Morisot, Mary Cassatt (USA), Marie Bashkirtseff (Rusland), Louise Breslau (Zwitserland) en Cecilia Beaux (USA). Teveel artiesten blijven nog onbekend. Pas in 2018 wordt hun oeuvre uitgebreid getoond op de expo “Kunstenaressen in Parijs 1850-1915” achtereenvolgens in Parijs, Dallas en Boston.

Neem contact op voor meer informatie over deze voordracht.