Hoe fotografie evolueert tot hedendaagse kunst 1950-2000
In 1955 organiseert het MOMA in N.Y.de beroemdste foto-expo ooit : “Family of Man”. Deze expo reist de wereld rond in 95 hoofdsteden met een vredesboodschap in het tijdperk van de atoombom. In 1960 publiceert Robert Frank zijn fotoalbum “The Americans”, dat focust op de donkere kant van de U.S.A.. In de jaren ’60 wordt fotografie rauw t.g.v. de vele protestbewegingen in U.S.A. civil rights, black panters, anti-Vietnam protest, flower-power, junkiecultuur. Fotografie krijgt een groot impact op de politiek.
In de jaren ‘70 publiceren Bernd en Hilla Becher hun revolutionaire conceptuele fotoreeksen en lanceert Cindy Sherman haar feministische conceptuele foto’s over vrouwelijke archetypen. In 1976 exposeert William Eggleston zijn kleurenfoto’s in het MOMA. In de jaren ’80 en ’90 maakt de Düsseldorf school furore met o.a. Andreas Gursky. Jeff Wall regisseert zijn narratieve “lichtdozen” en Robert Mapplethorpe focust op louter esthetische zwart-wit foto’s. Even later maakt Rineke Dijkstra psychologische foto’s van kwetsbare pubers en hun zoeken naar identiteit.