Wat is een meesterwerk? Deel I
Hoe bepalen we een meesterwerk in plastische kunst vandaag? Waarop spreken klassieke naakten uit 440 v.C. of het laatste zelfportret van Rembrandt uit 1669 ons nog altijd aan? Vanwaar komt de magie voor 13e eeuwse Afrikaanse anonieme sculpturen uit Nigeria? Waarom vinden we schilderijen zoals “Le Pont Japonais” van Monet of “La Dance” van Matisse nog steeds zo mooi? Hoe leggen we de rage voor het minimalisme van Mies van de Rohe uit de jaren 1950 70 jaar na datum uit? Waarom raakt een door Christo ingepakte Parijse brug (1985) of de Triomfboog (2021) ons zo? We bekijken de diverse criteria van naderbij.
Waarom spreken klassieke Griekse naakten uit 440 v.C. of schilderijen zoals “Le Pont Japonais” van Monet of “La Dance” van Matisse ons nog steeds aan? Waarom zijn we diep geraakt door het voorlaatste zelfportret van Rembrandt uit 1669? Hoe leggen we de huidige rage voor het minimalisme van Mies van der Rohe na 70 jaar uit? Vanwaar komt de magie voor 13e eeuwse Afrikaanse sculpturen uit Nigeria of een door Christo ingepakte brug in Parijs uit 1985?