“MOETEN VROUWEN NAAKT ZIJN OM IN HET MUSEUM TE HANGEN?
Vrouwelijke kunstenaars van 1850 tot 2020”
Gepubliceerd bij Lannoo op 10.3.2022 (272 blz)
Dit boek stelt vijftig belangrijke internationale vrouwelijke kunstenaars tussen 1850 en 2020 voor. Vijf hoofdstukken vertellen de belangrijke socio-politieke wijzigingen in de maatschapppij, de grote nieuwe kunststromingen en de condition féminine gedurende de laatste 170 jaar.
Het eerste deel betreft Parijs 1850-1900 en beschrijft o.m. het verhaal van Berthe Morisot, Mary Cassatt and Camille Claudel. Het tweede hoofdstuk betreft internationale modernistische artiesten, actief tussen 1900 and 1940, zoals Sonia Delaunay, Ljubov Popova en Georgia O’Keeffe. Het derde deel vertelt het lot van kunstenaressen in New York 1940-1970. Voorbeelden zijn Joan Mitchell, Yayoi Kusama, Lee Krasner and Alice Neel. Het vierde deel toont feministische artiestes 1970-1990 in New York and Los Angeles. Deze stroming is veel minder gekend maar vormt dé basis van hedendaagse kunst. Het vijfde hoofdstuk stelt dan weer twaalf schitterende kunstenaressen voor zoals Marlene Dumas, Marina Abramovic, Tracey Emin en Julie Mehretu.
“Christiane Struyven haalt vijftig vrouwelijke kunstenaars gloedvol uit het maquis. Ze bepleit hun en monumentale rehabilitatie in de geschiedenisboeken”. De Morgen
“Indrukwekkend boek dat in 270 blz bijna twee eeuwen kunstgeschiedenis condenseert tot een boeiende mix van woord en beeld”. Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen
“Een schitterend overzicht van het vrouwelijk artistiek panorama 1850-2020” Cutting Edge Books
“Dit boek draagt op significante wijze bij om knappe vrouwelijke kunstenaars meer bekend te maken”. Het parool, Nederland
Boekpresentatie in ’t Stad leest” Antwerpen 10.3.2022